Hot Pink Glitter Pointer
Hot Pink Glitter Pointer

perjantai 11. marraskuuta 2016

DIGITAALINEN PORTFOLIOTEHTÄVÄ/ KEHITYSPSYKOLOGIA

LAPSEN FYYSINEN JA MOTORINEN (HIENO -JA KARKEA)

1. Lapsen fyysinen motoriikka tarkoittaa liikkeiden kehitystä, eli kuinka liikkuu, onko liike ketterää, nopeaa tms.
Hienomotoriikalla tarkoitetaan lapsen kädentaitojen kehittymistä esim. piirtäminen, muovailu, askartelu.

1-3v hienomotoriset taidot: asioiden tutkiminen ja käsin koskettelu, kämmenotteessa piirtäminen, piirtää "pääjalkaisia" ja ympyröitä, kokoaa palapelejä, kokoaa palikoita ja pujottelee helmiä.

3-5v hienomotoriset taidot: lapsi osaa piirtää pääjalkaisia ja ihmispiirroksia, piirtää erilaisia muotoja, käyttää saksia, jäljentää kuviota ja kirjaimia, osaa liimata ja kirjoittaa nimensä.

5-6v hienomotoriset taidot: osaa kirjoittaa oman nimen, jäljentää kuvioita, muotoja ja kirjaimia, osaa itse käyttää saksia, liimata ja koota asioita

1-3v karkeamotoriset taidot: seisominen ilman tukea ja kävely ilman tukea, osaa laskeutua seisoma-asennosta istuma-asentoon, lapsi juoksee ja kävelee portaissa tasa-askelin ja potkii palloa, varpaillakävely, portaat vuoroaskelin, ajaa kolmipyöräisellä tai polkupyörällä ja hyppii tasajalka

3-5v karkeamotoriset taidot: kävelee varpaillaan, kävelee portaat vuoroaskelin, osaa ajaa polkupyörällä tai kolmipyöräisellä, hyppii tasajalkaa, kävelee takaperin ja sivuttain, heittää palloa, ottaa vauhtia keinussa ja heittää palloa ja saa sen kiinni, oppii hiihtämään ja luistelemaan, ajaa polkupyörällä, kiipeilee, hyppää narua, 5v on saavuttanu motorisen kehityksen perusvalmiudet.

5-6v karkeamotoriset taidot: lapsi osaa juosta ja kiipeillä, oppii uimaan, sekä polkupyöräilemään, osaa mennä takaperin esim kyykky-asennossa ja ylittää ja alittaa erilaisia esteitä.

2.LAPSEN PUHEEN -JA KIELENKEHITYS:

1-3v puheen -ja kielenkehitys: Lapsen sanasto alkaa kehittyä, lapsi nimeää eri esineitä ja asioita (nimeämisvaihe), kyselee paljon asioita, osaa noudattaa lyhyitä kehotuksia, paljon symbolista leikkiä, oppii paljon substantiiveja ja verbejä, osa adjektiiveja ja pronominen ja partikkeleita, osaa taivuttaa sanoja, puhe alkaa olla ymärrettävää, kielto,käsky -ja kysymyslauseita. Osaa kertoa missä esineet sijaitsee, osaa vertailla, voi leikkiä sana -ja loruleikkejä.

3-5v puheen -ja kielenkehitys: Puhe on ymmärrettävää ja alkaa muistuttaa aikuisen puhetta, osaa kertoa sijainteja, sekä vertailla esineitä, sana -ja loruleikit onnistuu, mukana on eri sanaluokkia ja lapsi osaa ilmaista aikaa, kerronta tarkentuu, sanonjen ääntäminen on yleiskielen mukaista, oppii yhdistämään, poistamaan, lisäämään ja laskemaan äänteitä, lapsi pystyy keskustelemaan ja keskittymään kuuntelemiseen, oppii vuorovaikutustaitoja,

5-6v puheen -ja kielenkehitys: Lapsi oppii vuorovaikutustaitoja, kysyy kuulemastaan ja oppii puhumaan vuorotellen, oppii paljoon uusia käsitteitä ja vuorovaikutustaidot kehittyvät kokoajan vain paremmiksi ja lapsi osaa toimia ohjeiden mukaisesti.

3. LAPSEN SOSIAALINEN KEHITYS:

1-3v sosiaalinen kehitys: lapsi oppii olla ihmisten kanssa tekemisissä eli oppii vuorovaikutustaitoja, lapsi osaa osoittaa sormilla mitä haluaa, sekä sanoa muutamia yksittäisiä sanoja.

3-5v sosiaalinen kehitys: lapsi oppii ymmärtämään arkiäivän asioita ja osaa ilmaista asioita sanoilla ja osaa ehkä kysyä jotain (miksi, miten ym.)  Lapsi osaa leikkiä muiden kanssa ja osaa kertoa mitä haluaa. Lapsi osaa vastata kysymyksiin

5-6v sosiaalinen kehitys: lapsi osaa leikkiä muiden kanssa ja pystyy vuorovaikutustaitojensa kanssa keskustelemaan muiden kanssa -ja ilmaista mielipiteensä, sekä halunsa. Lapsi pystyy keskustella esim ikätovereidensa, että aikuisten kanssa. Lapsi osaa myös kertoa kuulumisensa ja kysyä asioita.

4. TEMPPERAMENTTIPIIRTEET:
Tempperamenttipiirteitä on yhdeksän Tempperamenttipiirteet kuvaavat ihmisen luonnetta ja luonteenpiirteitä, se tarkoittaa ihmisen yksilöllistä käyttäytymistä ja reagointikykyä elämässä eteetn tuleviin asioihin.
Ne ovat:
-Aktiivisuus
-Herkkyys
-Lähestyminen ja vetäytyminen
-Keskittymiskyky
-Sopeutuvuus
-Mieliala
-Intensiivisyys
-Rytmisyys
-Sinnnikkyys

Lapsen fyysistä motoriikkaa(hieno ja karkea) voisi tukea erilaisilla askarteluilla, muovailu, piirtäminen, maalaaminen, asioiden yhdistely, jne. Sekä voisi tukea erilaisilla esteradoilla, luistelu, hiihto ja uinti, esim takaperin kävely, ryömiminen jne. jos ne voisi jotenkin yhdistää johonkin toimintaan.


Lapsen puheen -ja kielenkehitystä voisi tukea erilaisilla ja loruilla, runoilla ja laululeikeillä jne. 

Lapsen sosiaalista kehitystä voisi tukea järjestämällä vuorovaikutusleikkejä ja muodostamalla pienryhmiä, joissa ei ole parhaat kaverit yhdessä, että toimisi muidenkin kanssa, sekä antamalla ryhmille tehtäviä, joissa vuorovaikutetaan toisten kanssa. Tietysti sosiaalista kehitystä voisi tukea kannustamalla ja harjoittelemalla sosiaalisia taitoja ja olemalla positiivinen ja tukea lasta siinä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Hot Pink Glitter Pointer