Hot Pink Glitter Pointer
Hot Pink Glitter Pointer

perjantai 14. lokakuuta 2016

1. A) TIEDONKERUUMENETELMÄT

saan tietoa lapsista itse kyselemällä ja havainnoimalla, viettämällä aikaa lapsen kanssa ja ottamalla selvää, mistä lapsi pitää, sekä juttelemalla ja kyselemällä lapsen vanhemmilta ja esim. Varhaiskavatusohjaajilta tms. Pitää myös seurailla lapsen tapaa toimia ns. Läheltä ja etäämmältä, niin tietää miten lapsi käyttäytyy yksin ja muiden seurassa.

2. Saan tietoja siitä, mistä lapsi pitää ja myös lapsen mielenkiinnonkohteista, saan tietää, miten lapsi toimii ja millainen lapsi on. Saan tietoa lapsen käyttäytymisestä ja saan tietoja siitä, miten lapsi itse kokee ja näkee asioita. Mielestäni on tärkeää kerätä lapsesta havaintoja, jotta ennalta arvaa miten lapsi voisi toimia tietyissä tilanteissa ja siksi, koska opit tuntemaan lapsen ja tutustut häneen. On myös tärkeää käyttää eritavoin tietolähteistä, jottei lapsi "ahdistu" liikaa tai ettei hän turhaudu.

1. B) TYÖPROSESSI

Työprosessin neljä eri vaihetta ovat: havainnointi, jonka tarkoituksena on tunnistaa lapsen tarpeet ja vahvuudet. Tavoitteiden asettaminen, jotta onnistutaan asettamaan tavoitteita tukemaan lapsen kasvua ja kehitystä. Arviointi. Arvioidaan suunnitelmallista toimintaa. Tavoitteellinen toiminta, joka tarkoittaa sitä, että lapselle asetetaan tavoitteita, jotta hän oppii uusia taitoja, sekä oppii tekemään esim. arkipäiväisiä asioita itse. Sitä on minusta tärkeää noudattaa kasvatustyössä, jotta tiedetään mitä lapsen on vielä opeteltava, sekä lapsi saa itse tietää, mitä pitäisi oppia ja miksi.


1. Daniela on 4-vuotias tyttö, joka on kovin ujo ja vetäytyvä. Daniela ei uskalla mennä muiden mukaan leikkiin, eikä ole kovin puhelias. Aikuisille Daniela kyllä puhuu mielellään, sekä leikkii heidän kanssaan, mutta ikätoverien seura "pelottaa". Danielan kanssa voisi jutella ja miettiä miksei tyttö uskalla mennä leikkeihin mukaan, sekä voisi esim itse leikkiä lasten kanssa hetken ja sitten lipua leikistä hiljaa pois lapsien huomaamatta ja sitten seurailla miten Daniela pärjää leikissä.

2. Daniela ei osaa syödä haarukalla ja veitsellä, Danielan vieressä voisi olla ruokailutilanteessa ja tsempata häntä ja näyttää miten aterimia  pidetään, mutta voisi yrittää löytää lapselle oman tyylin syödä haarukalla ja veitsellä, jos se helpottaa vaikeaa tilannetta, niin ettei lapsi turhaudu.




1 kommentti :

  1. Hienoa, olet luonut itsellesi monipuolisen ja toimivan käsikirjan, jota hyödyntämällä arvelisin sinun onnistuvan top jaksolla ja näytössä. Huomaathan, että tätä kokoamaasi tietoa voit käyttää perustelemiseen sekä ideoimiasi soveltavia ratkaisuja monipuolistamaan toimintaasi.

    terv.
    pirjo

    VastaaPoista

Hot Pink Glitter Pointer